Menu

Rotujące aktualności w nagłówku strony

Dane kontaktowe

Szkoła Podstawowa we Wręczy

  ul. Szkolna 50

  96-300 Żyrardów

  tel./fax:  +46 857 53 50

  e-mail:  spwrecza@wp.pl

Style uczenia się

Ludzie w dowolnym wieku mogą nauczyć się dosłownie wszystkiego, jeżeli pozwoli im się zastosować własny styl nauki i wykorzystać swoje mocne strony, Barbara Prashing

Uczenie się to jedna z podstawowych funkcji umysłu. Polega przede wszystkim na zdobywaniu wiedzy, a co za tym idzie nabywaniu kompetencji, sprawności czy nawyków. Barbara Prashing, wybitna specjalistka w zakresie stylów uczenia się twierdzi, żekluczem do powodzenia w nauce i karierze zawodowej jest poznanie własnego stylu nauki i pracy.” Z kolei Tony Stockwell uważa, że „Aby nauczyć się czegoś szybko i efektywnie, trzeba to zobaczyć, usłyszeć i poczuć.”

Jakie style uczenia się wyróżniamy? A jakie style uczenia się mają nasze dzieci? Na te i inne pytania znajdziecie odpowiedź w poniższym artykule.

Obierając bodźce z otaczającego nas świata wykorzystujemy naszych zmysłów: wzroku, dotyk, smaku, węchu, słuchu. Te wszystkie bodźce odbieramy pewnymi kanałami. Zarówno u dorosłych jak i u dzieci jeden z tych kanałów zwykle jest dominujący.

Wyróżnia się cztery style uczenia się:

  • wzrokowy,
  • słuchowy,
  • dotykowy,
  • kinestetyczny.

 

Wzrokowcy zdecydowanie wolą więcej obrazków niż pisma. Są dobrze zorganizowani, schludni. Szybko pracują na materiale wzrokowym. Ich nauka będzie efektywniejsza, jeśli będą mieć przed sobą ilustracje, obrazki, mapy, rysunki itp. Często sami rysują ilustracje do zadania. Bardzo chętnie korzystają z filmów niż z książek. Aby efektywnie się uczyć wzrokowcy muszą mieć wokół siebie porządek i harmonię. Dobrze pracują według ustalonego harmonogramu, planu czy listy zadań. Żeby wiedzieć, jak coś zrobić, muszą o tym przeczytać.  Przywołując ich uwagę warto powiedzieć do nich „spójrz na mnie”. Do lepszej nauki przydatne dla nich będą zakreślacze, kredki, flamastry itp.

 

Słuchowcy wolą głos i dźwięk niż pismo czy obrazki. Osoby będące słuchowcami uczą się szybciej, kiedy ktoś do nich mówi. Są to potocznie mówiąc „gaduły” – lubią rozmawiać i dyskutować z innymi. Nie interesują ich instrukcje, polecenia, gazety czy książki w formie papierowej. Lepiej sprawdzą się audiobooki, nagrania głosowe, słuchowiska itp. Będą też często powtarzać dany materiał „na głos” albo poproszą kogoś o przeczytanie, aby szybciej się czegoś nauczyć. Niektórzy z nich podczas nauki preferują słuchanie muzyki czy wystukują rytm,  inni zaś wolą spokój i ciszę. Do słuchowców trafiają polecenia takie jak np. „słuchaj mnie”.

 

Dotykowcy – lubią uczyć się poprzez dotyk.  Wykorzystują do tego głównie ręce i palce. Aby się czegoś nauczyć, muszą „poczuć to na własnej skórze”. Są to osoby wrażliwe i spokojne. Podczas nauki czy rozmowy lubią wspomagać się gestem. Uwagę dotykowców można szybko przywołać przez zwrócenie się do nich słowami, np. „odłóż to, to nie czas na zabawę”. Przybory sprzyjające ich nauce to miły w dotyku piórnik, spinacze, zakładka do książki itp.

 

Kinestetycy to ludzie czynu! Lubią działać, wykonywać zadania, ćwiczenia - znacznie szybciej się w ten sposób uczą. Dobrze czują się w zadaniach wymagających od nich współzawodnictwa. Podobnie jak dotykowcy, lubią manipulować przedmiotami, dotykać ich. Ich przerwy w nauce spędzone są cały czas w ruchu. Nie lubią nudy, dla nich sytuacja musi być dynamiczna. Szybciej zapamiętują dany materiał podczas aktywności fizycznej, np. spaceru. Męczą ich wykłady i prelekcje. Ze względu na to, że kinestetycy lubią ruch, ich uwagę łatwo przywołamy mówiąc np. „usiądź, nie wierć się”. Aby ich nauka stała się efektywniejsza, potrzebne będą różnego rodzaju modele, globusy, puzzle, plastelina itp.

Podsumowując, rozpoznanie własnego stylu uczenia się jest ważnym elementem w życiu każdego człowieka. U dzieci wiedza ta pozwoli w przyszłości odnieść liczne sukcesy i osiągnięcia w edukacji i karierze zawodowej.  Nasze funkcjonowania w świecie jest ściśle powiązane ze stylem uczenia się –  dominujący kanał odbierania rzeczywistości decyduje często o naszych działaniach. Zatem znając sposób odbioru informacji dziecka, można zbudować z nim bardziej stabilne podstawy współpracy i zapewnić mu prawidłowy rozwój.  

 

Ewelina Stępniewska

  • ewelinka
  • ewelinka 1

Odnośniki

Kontakt

Kontakt do Szkoły Podstawowej we Wręczy

Szkoła Podstawowa we Wręczy

  ul. Szkolna 50

  96-300 Żyrardów

  tel./fax:  +46 857 53 50

  e-mail:  spwrecza@wp.pl

[obiekt mapy] Mapa dojazdu - Szkoła Podstawowa we Wręczy