Menu

Rotujące aktualności w nagłówku strony

Dane kontaktowe

Szkoła Podstawowa we Wręczy

  ul. Szkolna 50

  96-300 Żyrardów

  tel./fax:  +46 857 53 50

  e-mail:  spwrecza@wp.pl

Seria - logopedia praktyczna

  • ewa 1

Oddychanie jest niezbędne dla podtrzymania życia, ale jest też czynnością ważną dla poprawnego rozwoju  aparatu artykulacyjnego i dla poprawnego mówienia.

Kilka ogólnych informacji:

  • dziecko powinno wdychać powietrze przez nos, a wydychać przez usta
  • dzieci, które oddychają  przez usta, mają je cały czas otwarte powinny zostać zapisane na konsultację laryngologiczną
  • warto również obserwować sposób oddychania podczas snu
  • artykulacja powinna odbywać się na wydechu

Ćwiczenia oddechowe powinno się wykonywać systematycznie, raz lub dwa razy w ciągu dnia po około 5 minut, a więc przy rozmaitych formach aktywności.

 

Ćwiczenia oddechowe połączone z ruchami rąk i tułowia

·         zwijanie się w kłębek – wydech, rozwijanie się aż do pozycji stającej z rękami do góry – wdech

·         wykonanie wdechu z jednoczesnym wzniesieniem rąk do góry, a następnie wolne opuszczenie rąk, wydychając powoli powietrze (w pozycji stojącej, w pozycji siedzącej ze skłonem na wydechu)

W każdym ćwiczeniu ruchowym przestrzegamy zgodności faz ruchu z fazami oddechowymi:
- przy uniesieniu ramion w górę - wydech nosem
- przy opuszczeniu - wydech ustami
- przy wyproście tułowia - wdech nosem
- przy skłonie - wydech ustami.

Ćwiczenia oddechowe mobilizujące wyłącznie aparat oddechowy

·         wprawianie w ruch lekkich przedmiotów powieszonych na nitce za pomocą dmuchania, starając się regulować siłę wydechu (np. silny witr, wichura, lekki wietrzyk)

·         puszczanie baniek mydlanych w konfiguracji:

długo- krótko- długo

słabo- mocno- bardzo mocno

Tak, żeby dziecko mogło doświadczyć siły swojego wydechu i uczyło się ją kontrolować

·         zdmuchiwanie mlecza

  • ewa 2

·         chuchanie w dłonie

·         gwizdanie rytmów, gwizdanie na jednym wydechu, itp.

·         gaszenie świecy z różnej odległości

·      dmuchanie np. z wykorzystaniem atrakcyjnej dla dzieci dmuchajki. Zadaniem dziecka jest nabranie dużej ilości powietrza przez nos i wypuszczenie mocnym strumieniem przez usta tak aby uniosła się styropianowa piłeczka.

  • ewa 3
  • wąchanie kwiatów, kolorowych mydełek i pustych opakowań po perfumach.
  • Zawody statków (z papieru można zrobić maleńkie stateczki, którymi możemy się bawić np. w wannie lub przy stole, statki można zastąpić piłeczką pingpongową prowadzoną po torze)
  • dmuchanie na wiatraczki, w gwizdki, trąbki
  • dmuchanie na świecę tak aby nie zgasić płomienia
 
Ćwiczenia oddechowe z jednoczesnym wypowiadaniem głosek

·         wypuszczanie pary z lokomotywy: f-f-f-f-, sz-sz-sz,

·         naśladowanie brzęczenia owadów.: bzzzzz,

·         syczenie węża: ssssssssss. itp.

Ćwiczenia te można wykonywać sekwencyjnie, ze zmiennym natężeniem głosu, z wydłużaniem czasu trwania na jednym wydechu.

Ćwiczenia oddechowe rozruszanie przepony

  • śmiech: o różnym natężeniu i wyrazie np. wesoły, beztroski, cichy, głośny (tak jak się śmieje dziadek, tata, dziecko, itp.)
  • „Kołysanie” misia: dziecko leży na plecach na płaskiej powierzchniz misiem (inną maskotką, książką) na brzuchu. Zadaniem dziecka jest nabranie powietrza do brzucha (przepony) przez nos i wypuszczenie powietrza przez usta,  tak aby miś się kołysał.


    Autor: Ewa Baczyńska - logopeda 

Odnośniki

Kontakt

Kontakt do Szkoły Podstawowej we Wręczy

Szkoła Podstawowa we Wręczy

  ul. Szkolna 50

  96-300 Żyrardów

  tel./fax:  +46 857 53 50

  e-mail:  spwrecza@wp.pl

[obiekt mapy] Mapa dojazdu - Szkoła Podstawowa we Wręczy