-
Ułatwienia dostępu
Ułatwienia dostępu Strona BIP
Biuletyn Informacji Publicznej-
Wyszukiwarka
Wyszukiwarka -
Powiązane strony
Menu
Menu
Dane kontaktowe
Szkoła Podstawowa we Wręczy
ul. Szkolna 50
96-300 Żyrardów
tel./fax: +48 46 857 53 50
e-mail: spwrecza@mszczonow.pl
Seria - logopedia praktyczna
Oddychanie jest niezbędne dla podtrzymania życia, ale jest też czynnością ważną dla poprawnego rozwoju aparatu artykulacyjnego i dla poprawnego mówienia.
Kilka ogólnych informacji:
- dziecko powinno wdychać powietrze przez nos, a wydychać przez usta
- dzieci, które oddychają przez usta, mają je cały czas otwarte powinny zostać zapisane na konsultację laryngologiczną
- warto również obserwować sposób oddychania podczas snu
- artykulacja powinna odbywać się na wydechu
Ćwiczenia oddechowe powinno się wykonywać systematycznie, raz lub dwa razy w ciągu dnia po około 5 minut, a więc przy rozmaitych formach aktywności.
Ćwiczenia oddechowe połączone z ruchami rąk i tułowia
- zwijanie się w kłębek – wydech, rozwijanie się aż do pozycji stającej z rękami do góry – wdech
- wykonanie wdechu z jednoczesnym wzniesieniem rąk do góry, a następnie wolne opuszczenie rąk, wydychając powoli powietrze (w pozycji stojącej, w pozycji siedzącej ze skłonem na wydechu)
W każdym ćwiczeniu ruchowym przestrzegamy zgodności faz ruchu z fazami oddechowymi:
- przy uniesieniu ramion w górę - wydech nosem
- przy opuszczeniu - wydech ustami
- przy wyproście tułowia - wdech nosem
- przy skłonie - wydech ustami.
Ćwiczenia oddechowe mobilizujące wyłącznie aparat oddechowy
- wprawianie w ruch lekkich przedmiotów powieszonych na nitce za pomocą dmuchania, starając się regulować siłę wydechu (np. silny witr, wichura, lekki wietrzyk)
- puszczanie baniek mydlanych w konfiguracji:
- długo- krótko- długo
- słabo- mocno- bardzo mocno
- Tak, żeby dziecko mogło doświadczyć siły swojego wydechu i uczyło się ją kontrolować
- zdmuchiwanie mlecza
- chuchanie w dłonie
- gwizdanie rytmów, gwizdanie na jednym wydechu, itp.
- gaszenie świecy z różnej odległości
- dmuchanie np. z wykorzystaniem atrakcyjnej dla dzieci dmuchajki. Zadaniem dziecka jest nabranie dużej ilości powietrza przez nos i wypuszczenie mocnym strumieniem przez usta tak aby uniosła się styropianowa piłeczka.
- wąchanie kwiatów, kolorowych mydełek i pustych opakowań po perfumach.
- Zawody statków (z papieru można zrobić maleńkie stateczki, którymi możemy się bawić np. w wannie lub przy stole, statki można zastąpić piłeczką pingpongową prowadzoną po torze)
- dmuchanie na wiatraczki, w gwizdki, trąbki
- dmuchanie na świecę tak aby nie zgasić płomienia
Ćwiczenia oddechowe z jednoczesnym wypowiadaniem głosek
- wypuszczanie pary z lokomotywy: f-f-f-f-, sz-sz-sz,
- naśladowanie brzęczenia owadów.: bzzzzz,
- syczenie węża: ssssssssss. itp.
Ćwiczenia te można wykonywać sekwencyjnie, ze zmiennym natężeniem głosu, z wydłużaniem czasu trwania na jednym wydechu.
Ćwiczenia oddechowe rozruszanie przepony
- śmiech: o różnym natężeniu i wyrazie np. wesoły, beztroski, cichy, głośny (tak jak się śmieje dziadek, tata, dziecko, itp.)
- „Kołysanie” misia: dziecko leży na plecach na płaskiej powierzchniz misiem (inną maskotką, książką) na brzuchu. Zadaniem dziecka jest nabranie powietrza do brzucha (przepony) przez nos i wypuszczenie powietrza przez usta, tak aby miś się kołysał.
Autor: Ewa Baczyńska - logopeda
Banery
Odnośniki
Informacje kontaktowe
Kontakt do Szkoły Podstawowej we Wręczy
Dane teleadresowe
Szkoła Podstawowa we Wręczy, ul. Szkolna 50, 96-300 Żyrardów
województwo mazowieckie, powiat żyrardowski, gmina Mszczonów
Dane kontaktowe
- tel./fax: +48 46 857 53 50
- e-mail: spwrecza@wp.pl