Menu

Dane kontaktowe

Szkoła Podstawowa we Wręczy

ul. Szkolna 50
96-300 Żyrardów

tel./fax: +48 46 857 53 50

e-mail: spwrecza@mszczonow.pl

Seria - logopedia praktyczna

Oddychanie jest niezbędne dla podtrzymania życia, ale jest też czynnością ważną dla poprawnego rozwoju aparatu artykulacyjnego i dla poprawnego mówienia.

Kilka ogólnych informacji:

  • dziecko powinno wdychać powietrze przez nos, a wydychać przez usta
  • dzieci, które oddychają przez usta, mają je cały czas otwarte powinny zostać zapisane na konsultację laryngologiczną
  • warto również obserwować sposób oddychania podczas snu
  • artykulacja powinna odbywać się na wydechu

Ćwiczenia oddechowe powinno się wykonywać systematycznie, raz lub dwa razy w ciągu dnia po około 5 minut, a więc przy rozmaitych formach aktywności.

Ćwiczenia oddechowe połączone z ruchami rąk i tułowia

  • zwijanie się w kłębek – wydech, rozwijanie się aż do pozycji stającej z rękami do góry – wdech
  • wykonanie wdechu z jednoczesnym wzniesieniem rąk do góry, a następnie wolne opuszczenie rąk, wydychając powoli powietrze (w pozycji stojącej, w pozycji siedzącej ze skłonem na wydechu)

W każdym ćwiczeniu ruchowym przestrzegamy zgodności faz ruchu z fazami oddechowymi:

  • przy uniesieniu ramion w górę - wydech nosem
  • przy opuszczeniu - wydech ustami
  • przy wyproście tułowia - wdech nosem
  • przy skłonie - wydech ustami.

Ćwiczenia oddechowe mobilizujące wyłącznie aparat oddechowy

  • wprawianie w ruch lekkich przedmiotów powieszonych na nitce za pomocą dmuchania, starając się regulować siłę wydechu (np. silny witr, wichura, lekki wietrzyk)
  • puszczanie baniek mydlanych w konfiguracji:
    • długo- krótko- długo
    • słabo- mocno- bardzo mocno
    • Tak, żeby dziecko mogło doświadczyć siły swojego wydechu i uczyło się ją kontrolować
  • zdmuchiwanie mlecza
  • chuchanie w dłonie
  • gwizdanie rytmów, gwizdanie na jednym wydechu, itp.
  • gaszenie świecy z różnej odległości
  • dmuchanie np. z wykorzystaniem atrakcyjnej dla dzieci dmuchajki. Zadaniem dziecka jest nabranie dużej ilości powietrza przez nos i wypuszczenie mocnym strumieniem przez usta tak aby uniosła się styropianowa piłeczka.
  • wąchanie kwiatów, kolorowych mydełek i pustych opakowań po perfumach.
  • Zawody statków (z papieru można zrobić maleńkie stateczki, którymi możemy się bawić np. w wannie lub przy stole, statki można zastąpić piłeczką pingpongową prowadzoną po torze)
  • dmuchanie na wiatraczki, w gwizdki, trąbki
  • dmuchanie na świecę tak aby nie zgasić płomienia

Ćwiczenia oddechowe z jednoczesnym wypowiadaniem głosek

  • wypuszczanie pary z lokomotywy: f-f-f-f-, sz-sz-sz,
  • naśladowanie brzęczenia owadów.: bzzzzz,
  • syczenie węża: ssssssssss. itp.

Ćwiczenia te można wykonywać sekwencyjnie, ze zmiennym natężeniem głosu, z wydłużaniem czasu trwania na jednym wydechu.

Ćwiczenia oddechowe rozruszanie przepony

  • śmiech: o różnym natężeniu i wyrazie np. wesoły, beztroski, cichy, głośny (tak jak się śmieje dziadek, tata, dziecko, itp.)
  • „Kołysanie” misia: dziecko leży na plecach na płaskiej powierzchniz misiem (inną maskotką, książką) na brzuchu. Zadaniem dziecka jest nabranie powietrza do brzucha (przepony) przez nos i wypuszczenie powietrza przez usta,  tak aby miś się kołysał.

Autor: Ewa Baczyńska - logopeda 

Banery

Odnośniki

Informacje kontaktowe

Kontakt do Szkoły Podstawowej we Wręczy

Dane teleadresowe

Szkoła Podstawowa we Wręczy, ul. Szkolna 50, 96-300 Żyrardów
województwo mazowieckie, powiat żyrardowski, gmina Mszczonów

Dane kontaktowe

[obiekt mapy] Mapa dojazdu - Szkoła Podstawowa we Wręczy