-
Ułatwienia dostępu
Ułatwienia dostępu Strona BIP
Biuletyn Informacji Publicznej-
Wyszukiwarka
Wyszukiwarka -
Powiązane strony
Menu
Menu
Dane kontaktowe
Szkoła Podstawowa we Wręczy
ul. Szkolna 50
96-300 Żyrardów
tel./fax: +48 46 857 53 50
e-mail: spwrecza@mszczonow.pl
Wpływ gier komputerowych na rozwój psychiczny dziecka
Do niedawna główną rozrywką dzieci była gra w piłkę, gry planszowe czy zabawa klockami. Dziś tę rozrywkę zastąpił komputer. Niektórzy korzystają z portali społecznościowych, inni słuchają muzyki albo uczą się, a jeszcze inni całymi dniami grają w gry. Ich oddziaływanie na rozwój dziecka ma swoje zalety, ale ma też wady.
Zalety gier komputerowych
- Gry komputerowe sprzyjają nauce – uczą logiki, zarządzania, strategii określonych działań, matematyki, a także ekonomii. Ponadto rozwijają ciekawość poznawczą, motywację, angażują emocjonalnie, skłaniają do podejmowania samodzielnych decyzji, wysiłku oraz ćwiczą pamięć, koncentrację, sprawność manualną, refleks i koordynację percepcyjno – motoryczną.
- Gry komputerowe rozwijają sprawności psychiczne – dzięki nim wzrasta poziom inteligencji poprzez silną stymulację mózgu podczas grania.
- Gry komputerowe pomagają w terapii - obok gier służących doskonaleniu różnych sprawności dla wszystkich dzieci pojawiają się także specjalistyczne programy wykorzystywane jako narzędzia terapii różnych zaburzeń oraz w rehabilitacji osób niepełnosprawnych.
Wady gier komputerowych
- Gry komputerowe mogą uzależnić – uzależnienie od gier zaczyna się dosyć niewinnie: najpierw dziecko jest zaciekawione i zafascynowane, a potem staje agresywne i wybucha złością. Uzależnienie od gier można podzielić na kilka etapów:
- granie staje się najważniejszą aktywnością w życiu dziecka,
- dziecko rezygnuje z codziennych aktywności na rzecz grania w gry komputerowe,
- odizolowanie od komputera powoduje zachowania abstynenckie, tzn. dziecko jest rozdrażnione, agresywne, źle sypia lub w ogóle nie sypia, fizycznie źle się czuje. Może też popaść w depresję lub spróbować wyrządzić sobie krzywdę,
- dziecko coraz częściej popada w konflikty – z rodziną, rówieśnikami, nauczycielami,
- występują zauważalne wahania nastroju,
- po okresie samokontroli, a nawet zaprzestania gry, pojawiają się u dziecka powroty do uzależnienia.
- Gry komputerowe mogą wyzwalać agresję – brutalność i agresja w grach komputerowych może łatwo przenieść się do rzeczywistości. Dziecko grając w gry komputerowe pełne agresji i przemocy może przyjąć zasadę: co wolno mi w grze, to wolno mi w rzeczywistości. Wirtualne gry mogą zatem stać się inspiracją do zachowań ryzykownych, takich jak np. kłótnie, bijatyki, wymuszenia, napaści, traktowanie innych wg kategorii „sprzymierzeniec – wróg”. Do specyficznych zachowań użytkowników „agresywnych” gier należą:
- dzieci nie wykazują potrzeby pracy nad sobą,
- cechuje je silna koncentracja na sobie i na swoich potrzebach,
- nastawione są na gromadzenie i pomnażanie dóbr materialnych,
- wykazują niski poziom empatii, najczęściej przyjmują bierną postawę obserwatora,
- podporządkowują innych swoim potrzebom i nawiązują z nimi relacje konsumpcyjne,
- wobec innych osób przyjmują postawę ostrożności i agresji, ponieważ czują się zagrożeni,
- wyrażają lęk i bunt wobec nieuniknionego cierpienia,
- tolerują akty przemocy na zwierzętach,
- przeżywają silny lęk przed śmiercią.
- Gry komputerowe mogą zawierać szkodliwe treści - oprócz przemocy istnieją jeszcze inne treści zagrażające rozwojowi dziecka, np. treści erotyczne, pornograficzne i satanistyczne.
- Granie na komputerze może zaburzać rozwój fizyczny – wielogodzinne korzystanie z komputera powoduje utrwalenie się siedzącego trybu życia oraz rezygnację z jakichkolwiek innych form spędzania wolnego czasu. Może to doprowadzić do problemów zdrowotnych, np. nadwagi, odrętwienia palców i dłoni, bólu ścięgien, nadmiernego pobudzenia, wad postawy, skrzywienia kręgosłupa, drżenia rąk, wad wzroku, epilepsji (tzw. „video game epilepsy”).
System PEGI w Polsce
Od września 2011r. w Polsce został wprowadzony system bezpiecznego oznaczania gier. Polega on na tym, że na każdym opakowaniu gry widnieje naklejka, np. 3+, 7+, 12+, itd. Naklejka ta informuje o przeznaczeniu produktu dla danej grupy wiekowej. Oprócz ograniczeń wiekowych można też znaleźć inne naklejki, np. „pięść” – oznacza przemoc, „strzykawka” – narkotyki, itd. informujące o rodzaju treści w grze. Więcej na ten temat tutaj https://pegi.info/pl
Rodzicu!
- Kontroluj, w jakie gry gra Twoje dziecko.
- Ustal zasady, z jakich gier dziecko może korzystać.
- Ustal ilość czasu spędzanego przy komputerze.
- Konsekwentnie stosuj wobec dziecka zasadę: najpierw obowiązki, potem komputer.
- Częściej zapraszaj do domu znajomych i rówieśników dziecka.
- Pokaż dziecku inne formy spędzania wolnego czasu.
- Spędzaj czas wolny wspólnie z dzieckiem.
Autor: Ewelina Stępniewska - psycholog
Banery
Odnośniki
Informacje kontaktowe
Kontakt do Szkoły Podstawowej we Wręczy
Dane teleadresowe
Szkoła Podstawowa we Wręczy, ul. Szkolna 50, 96-300 Żyrardów
województwo mazowieckie, powiat żyrardowski, gmina Mszczonów
Dane kontaktowe
- tel./fax: +48 46 857 53 50
- e-mail: spwrecza@wp.pl